måndag, juni 11, 2007

Inpoc är skit

Jag gillar fri företagsamhet och ogillar kommunister så detta inlägget blir ett trendbrott. Nu har jag inga kommunister att klaga på utan ett företag.

En mailadress jag har, som är förvånansvärt fri från spam, har en återkommande spammare. Det är Inpoc, företaget som säljer ringsignaler och bakrundsbilder för mobiler. De ägs av Schibstedt, som för övrigt äger Aftonbladet och Blocket. Under snart ett halvår har jag försökt få bort en mailadress från deras register men de hävisar mig till procedurer jag inte kan genomföra.

Saken är den att någon annan haft min mailadress före mig. Inget särskilt ovanligt och inte speciellt belastande om den inte är på massa spamlistor. Denna har klarat sig fint. Denna person var medlem hos Inpoc för 4 år sedan då adressen var aktiv senast men har inte uppdaterat sitt konto. Telefonen lär väl vara borta nu ändå. Inget svar alltså. Jag vet inte vem personen är och än mindre vilket nummer som är registrerat. Ändå är det två olika råd jag får från den så kallade kundservicen hos Inpoc. Antingen ska jag skicka ett SMS till ett visst nummer från samma telefon jag startade kontot med eller så ska jag skriva in mitt nummer på deras hemsida så får jag ett SMS tillbaka med lösenordet. Men jaha? Hallå?

Två gånger har jag förklarat att jag inte kan varken det ena eller det andra. Båda gångerna har jag fått till svar att jag ska skriva in numret på hemsidan. Är det ett krav att vara totalt IQ-befriad för att jobba på deras kundtjänst?

Nu blir det nya åtgärder. Jag kommer att begära ut registerutdrag baserat på mailadressen. Enligt PUL har jag rätt till det en gång om året. Mailadress är en personuppgift liksom ett namn är eftersom det finns minst en person som kan koppla det till en fysisk person. Sedan att den enda som kan det är jag själv eftersom jag äger domänen är en annan sak. Det talar vi inte om för dem. Om de vägrar blir det Datainspektionen som får ta tag i det. Sedan följer en anmälan till Konsumentverket för otillbörliga mailutskick och brott mot marknadsföringslagen. Och en runda hos Datainspektionen igen för att de vägrar rätta felaktiga personuppgifter.

De har ingen aning om vem de har satt sig emot just nu! Dessutom blir det ett par dussin olika inlägg i bloggar och forum. Med rätt länksystem kan man säkert få upp ett par sökord på topp. Jag har ett par timmar fritt varje dag. Dem kan man utnyttja till sådant här roligt arbete. Få se hur snabbt man kan få upp "Inpoc" på topp 10 på svenska Google?

Andra om: ,,,,

3 kommentarer:

Kristina Ponting sa...

Vad kul med att fler än jag är sur!!..............

Unknown sa...

Så att du menar att du är kapitalist son usa folk, som låter de fattiga dö .
fan vad ni är fullt med skit ni svart skjucka nazister.
som låter inte världen att utveklas som den vil , utan som holliwood usa lär er.
Mvh: Latinos en Suecia
Ut med usa från världen
en fri tänkare
VIVA CHÈ GUEVARA´S DRÖMMAR

Anonym sa...

Hej! Mitt namn är Caroline och jag sökte på "Inpoc" och kom in på din blogg. Anledningen till detta är att min pojkvän har fått betala 99:- vid olika tillfällen till detta företag för saker han inte beställt. Han har inte varit medlen eller beställt något från detta företag!!! Det vi ska göra nu är att anmäla företaget till KO och göra en polisanmälan om det behövs. Vi har försökt få tag på dem men när vi ringer säger de bara att alla deras operatörer är upptagna! Hör av dig om du är intresserad av hur det går i processen. Här avmig igen om det behövs! :D