onsdag, juni 27, 2007

Gå inte på det igen

Det finns flera anledningar att inte välja att koppla in sig på Hemmanets gamla grejor.

Det är förvånande att Hans Berglund, konkursförvaltare på Hamilton Advokatbyrå, ens säger att de har förhoppningar att hitta en köpare till nätet. För det första kör de med ålderstigen teknik på många stationer. Samtliga som är utbyggda av Xpress har gamla hederliga ADSL1 som presterar 8/1 i medvind och solsken. Konkurrenterna har ADSL2 med 24/3. Det är inte ekonomiskt lönsamt att driva ett nät med sämre utrustning och sämre tjänsteutbud i konkurrens med de stora tre. Ett litet bolag har knappast de ekonomiska möjligheterna att bygga upp ett nät som inte fungerar skit som Hemmanet. Ingen av de stora aktörerna är villiga att betala för kunderna heller. De kommer automatiskt och även om de räknar med bindningstiderna vissa kan ha kvar är det inte en lönsam affär.

Hårdvaran är inte värt något alls. Inte ens i underutvecklade länder i Afrika skulle han kunna sälja den! Möjligen att någon skulle tänkas ta den gratis mot att de plockade ner den till dem. I U-landet Ghana bygger man med ADSL2+ trots ledningarna inte klarar det. Men den dagen man byter en kabel, då är det bara att skruva på lite mer fart. Varför begränsa sig i hårdvaran då?

Konceptet är väl beprövat och funnit att det inte fungerar. Xpress gjorde det. De gick i konkurs. Hemmanet har provat. Ägarna sade stopp innan konkurs och lurade i Do Hellbom att det skulle kunna fungera. Så tre har försökt och tre har misslyckats.

VD Anders Gothefors har en fenomenal förmåga att tala för sin sak. Det är många han dragit med i sina drömmar. Under 2004 satt han och spekulerade om en omsättning på 20 miljoner. Han talade om 300.000 kunder och utbyggnader i Finland och Norge. Givetvis är det lockande att investera i ett företag som detta. Samtidigt var det full storm från kunderna han köp från Xpress. Det fungerade dåligt, kapaciteten var otillräcklig till stationerna och kundservicen var under all kritik. Det verkade vara ett manus utlämnat till de stackars teknikerna. De upprepade samma mantra hela tiden: "Det är bara ditt bredband som inte fungerar, resten av kunderna på din station klagar inte." Jaha, men då ringde man ett par i byn och svaret var givet, lika dåligt där såklart.

Endast 3 månader efter start lämnades en anmälan in till ARN. ARN gick på företagets linje eftersom de på ett mer pedagogiskt sätt kunde förklara varför avbrott, pingtider på 150 ms och undanflykter från Gothefors inte var ett fel i tjänsten.

2005 valde man att sponsra fotbollslaget i Umeå. Liksom, vad tänkte man med?

I mars 2006 kom en rejäl överraskning för många kunder. Man fick fakturor för tre månader även om de var betalda eller om tjänsten var uppsagd och avslutad. Jag själv fick en faktura på cirka 4000:- trots jag inte nyttjat tjänsten på nära två år. Man skyllde på ett fel i hanteringen. Samtliga fakturor var skickade till factoring. Man lånar helt enkelt pengar av banken med fakturorna som garanti. 1500 kunder med ett fakturabelopp på 1285:- blir många pengar. Banken skickar nämligen pengarna samma dag som du registrerar fakturan! Var detta ett misstag eller ett snabbt fult försök att få in pengar till räkningar? Det får vi aldrig svar på. Det tog i alla fall ett antal telefonsamtal till bank och Hemmanet innan de fattade att de skulle skicka kreditfakturor. Men se det fick vi inga. Istället fick vi löfte om avdrag på framtida fakturor. Illa, det var ju slutfakturor för de flesta. Så juridiskt sett skulle man betala och sedan begära pengarna tillbaks men det gick nog ingen med på. Givetvis fick även huvudägarna reda på tilltaget. De hörde inte av sig till mig igen men jag antar att det hölls ett extra styrelsemöte om saken. Gothefors ringde och ville ha pengar av mig igen för bredband som varken fungerade eller nyttjades. Han verkade ansträngd. Då passade jag på att tala om för honom att han skulle gå i konkurs ganska snart om han fortsatte i samma stil. Det trodde han inte på.

April 2006 var en tung månad. Då försvann stora delar av kundbasen. Många, kanske de flesta, av stationerna från Xpress tömdes nästan helt. Jag vet inte hur många det var men det kan ha varit så mycket som 1000 som sade upp kontrakten. Då förutspådde jag att företaget skulle överleva fram till jul. Men i oktober såldes hela rasket till DO-networks. Nya pengar och nytt folk vid rodret. Kanske de skulle kunna klara det ändå.

Men teknikproblemen fortsatte och kunderna var inte världens gladaste. Lite mer än ett halvår senare drog ägarna ur proppen. Smart jobbat. Ni har hållit Gothefors under armarna för länge. Han behövde en rejäl väckarklocka. Ring, ring.
Andra om: ,

Technorati om: ,

Kan vara intressant för vissa.

Inga kommentarer: